Ja, een bruiloft ziet er nu anders uit dan een half jaar geleden. Ook bruiloften vragen om aanpassingen, wat voor teleurstelling kan zorgen. Er zijn beperkingen en sommige onderdelen of manieren zijn nu niet mogelijk.
Toch zijn er tegelijk ook zoveel redenen om jullie liefde juist wel nú te vieren. Gewoon omdat jullie echt niet meer willen wachten om elkaar het ja-woord te geven, jullie graag eerst trouwen voordat jullie gaan samenwonen of misschien is er wel een baby op komst.
In plaats van te kijken naar wat nu allemaal niet mogelijk is, neem ik jullie graag mee in de mogelijkheden en wat dus juist wél kan en mag, wanneer jullie trouwen tijdens deze corona periode. Want echt waar, ook nu kan jullie dag nog echt zo’n fantastisch mooie dag worden!

Wanneer jullie je gaan klaarmaken voor de grote dag, kan dit zonder heel veel aanpassingen. De visagist/haarstylist desinfecteert vooraf goed de handen en draagt een mondkapje. Is er hulp nodig bij het aantrekken van de jurk of het pak? Dan kan dit heel goed vanaf de achterkant worden gedaan of door ook dan een mondkapje te dragen.
Terwijl jullie je klaarmaken wordt op de locatie ook alvast alles in orde gemaakt, zoals alles klaarzetten voor de ceremonie. Deze ceremonieopstelling ziet er nu wat anders uit. De afstanden tussen de stoelen is groter en ook het looppad een stuk breder. Doordat de gasten uit één huishouden wel bij elkaar mogen zitten, krijg je groepjes stoelen die bij elkaar mogen staan en krijg je alsnog een gezellige opstelling. Voor een fotograaf kan dit zelfs leuke doorkijkjes geven bij het maken van foto’s tijdens de ceremonie. Natuurlijk is er met decoratie materialen en mooie bloemen ook veel sfeer te brengen in de ceremoniesetting.
Bij aanvang staat er voor de gasten desinfectie middel klaar om hun handen te desinfecteren. Deze desinfectie pompjes kunnen op verschillende plekken op de bruiloft worden neergezet, om hier door de dag heen ook gebruik van te maken. De tafels waar dit op staat, kun je natuurlijk leuk laten stylen in de stijl van de rest van de decoratie. Op die manier past het bij de rest van de bruiloft en ligt niet de nadruk op de desinfectie pompjes.
De gasten drinken vervolgens lekker even een kopje koffie aan de tafels (een tafel per huishouden), waarbij de tafels ver genoeg uit elkaar staan om voldoende afstand te creëren.
Tijdens de ceremonie blijft de ambtenaar op voldoende afstand van het bruidspaar en de gasten staan. Op die manier vraagt dit verder niet om speciale maatregelen. Mocht de ambtenaar, bijvoorbeeld voor een bepaald ritueel, toch dicht bij het bruidspaar moeten zijn, dan kan de ambtenaar tijdens dat moment een mondkapje dragen.
Willen jullie de ringen door iemand laten brengen? Knoop deze dan aan het uiteinde van een mooi versierde stok (bijvoorbeeld met bloemen of linten). Op die manier kunnen de ringen toch op een mooie manier, vanaf een veilige afstand, worden aangegeven.
Voor het zetten van de handtekeningen liggen er 6 pennen klaar (één voor het bruidspaar, voor elke getuige een eigen pen en één voor de ambtenaar). De ambtenaar kan met een mooi versierde stok of lange (droog)bloem aanwijzen op welke plek de handtekening moet worden gezet.
Na de ceremonie mag er natuurlijk worden geproost op het bruidspaar. Jullie heffen het glas waarbij de afstand per huishouden goed aan te houden is, door het gebruik van (sta)tafels.
Vervolgens snijdt het bruidspaar de taart aan en eten zij het eerste stukje. Een medewerker van de locatie of catering snijdt vervolgens de taart verder en serveert die volgens de juiste richtlijnen uit aan jullie gasten.
Voor de felicitaties komen de gasten per huishouden naar het bruidspaar toe. Deze felicitaties gaan wel echt even heel anders, dan we allemaal gewend zijn en is misschien ook wel één van de lastigste punten op het gebied van de corona maatregelen op jullie grote dag. Het is handig als jullie ceremoniemeester hier de regie in neemt. Alle huishoudens mogen om de beurt het bruidspaar op afstand feliciteren. De gasten kunnen dan feliciteren met een warm gebaar, bijvoorbeeld de handen vouwen tot een hartje of een hand op hun hart te leggen.
Het feliciteren zal op deze manier wat meer tijd in beslag nemen. Jullie kunnen er voor kiezen iets ludieks in te zetten. Is het bijvoorbeeld niet een onwijs leuk idee om in plaats van een bruidstaart aan te snijden, een ijs kar te laten komen; niet zomaar een ijskar, maar een ijskar in combinatie met live cooking. Op die manier staan jullie gasten niet te wachten tot ze mogen feliciteren, maar hebben zij wat leuks om naar te kijken en iets lekkers om vervolgens van te genieten. Op die manier kan het feliciteren vervolgens overgaan in een gezellige borrel. Tijdens deze borrel kan de 1,5 meter afstand worden gewaarborgd door het gebruik van tafels die ver genoeg uit elkaar staan.
Op de foto met jullie daggasten op 1,5 meter afstand, dat is een hele uitdaging. Jullie fotograaf kan daarin zeker op een creatieve manier met jullie meedenken. Opstellingen waarbij jullie (per huishouden) “versprongen” naast en achter elkaar staan bijvoorbeeld. Zo creëer je toch leuke groepsfoto’s.
Met het diner is het de bedoeling, dat jullie gasten allemaal een vaste plek krijgen en blijven zitten op dezelfde plek. Wel kan je verschillende kanten op qua indeling van de tafel opstelling.
Tijdens het diner mag ook weer elk huishouden bij elkaar zitten. Jullie kunnen ervoor kiezen om aan een lange tafel te zitten met het diner. De lege plekken die gecreëerd moeten worden tussen de verschillende huishoudens laat je mee nemen in de tafelstyling of kunnen worden opgevuld met mooi bloemwerk. Denk er hierbij wel aan, dat de tafel extra lang wordt door deze extra lege ruimtes.
Meerdere tafels neerzetten is natuurlijk ook mogelijk. Aan elke tafel gaat dan één huishouden zitten of als de tafels groot genoeg zijn twee of meer huishoudens met voldoende ruimte ertussen. Zo krijg je een wat speelsere indeling.
Kiezen jullie er inderdaad voor om niet na de ceremonie een bruidstaart aan te snijden, dan is het wellicht leuk om dit na het diner te doen als dessert. Jullie snijden de taart samen aan en het locatie personeel serveert de taart verder uit bij jullie gasten aan tafel. Zo maak je het dessert en eventueel het einde van jullie bruiloft nog even extra speciaal.
Willen jullie een knalfeest waarop gedanst mag worden? Stel het feest dan een jaartje uit en vier jullie 1e jubileum extra speciaal met alsnog jullie bruiloftsfeest.
Toch muziek tijdens jullie trouwdag? Denk dan aan live muziek tijdens de ceremonie, borrel en/of diner. Op die manier hebben jullie toch een muzikale omlijsting.
Ook kunnen jullie ervoor kiezen na het diner nog af te sluiten met een borrel met live muziek waarbij jullie gasten per huishouden aan verschillende tafeltjes zitten.
Hopelijk heb ik jullie zo kunnen inspireren in de mogelijkheid voor een corona-proof bruiloft. Mochten jullie graag verder willen sparren over de invulling van jullie dag? Neem dan gerust contact met mij op.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De foto’s uit deze blog zijn tot stand gekomen door de geweldige samenwerking met:
Locatie: Sterrebosch – Fotograaf: Elaine fotografie – Videograaf: Beeldwerk – Trouwpak: Hij Trouwt – Ambtenaar: Bijzondere Huwelijkssluiting – Visagist en haarstyling: Miranda Hair & Make-up – Bloemist: De Agave – Bruidstaart: Cheffi’s Pastries – Ice cream rolls: Ice Cream Roll Paradise – Modellen: Sander en Lisette